چگونه آشپزخانه اي تميز داشته باشيم | داشتن خانه اي تميز و مرتب

چگونه آشپزخانه اي براق داشته باشيم

داشتن آشپزخانه اي تميز و عاري از ميکروب براي يک زندگي سالم مهمه. از اونجايي که غذاخوردن و آماده سازي مواد غذايي در آشپزخونه انجام ميشه بايد هميشه تميز نگهداري بشه. پخت و پز در آشپزخونه ي غير بهداشتي ميتونه باعث مسموميت غذايي، گسترش بيماري هاي عفوني و منجر به مرگ بشه. در اينجا چند راه فوق العاده آسون رو براتون قرار ميدم که با انجام اونها ميتونين آشپزخونتون رو هميشه تميز نگه داريد.
از نظر طراحان داخلي پيدا بودن مواد شوينده توي آشپزخانه يک خطاي بزرگ به حساب مي‌آيد. در واقع آن‌ها در طراحي‌هاي خودشان تا جاي ممکن سعي دارند سينک‌ها را طوري انتخاب کنند که قسمتي براي قرار دادن وسايل خاص مواد شوينده داشته باشند و ديگر نيازي به گذاشتن بطري اصلي نباشد. توي آشپزخانه‌اي که بطري مايع ظرفشويي از سينک بيرون زده باشد يا کناره‌ها باشد هيچ وقت نظم و ترتيب به چشم نمي‌آيد!

قانون طلايي براي سازماندهي آشپزخانه

هر ابزار را در مناسب‌ترين نقطه به کارگيري آن قرار دهيد. قابلمه و ماهيتابه بايد در سري ظروف آشپزي نگهداري شوند.
 ظروف مخلوط کردن نزديک کابينتي باشد که شما روي آن مواد غذايي را آماده مي کنيد.
بشقاب‌ها، ليوان‌ها و ظروف مسطح نزديک ميز سرو غذا در آشپزخانه قرار گيرند.
 همه ابزارهاي پختن شيريني و دسر را در يك قفسه مجزا قرار دهيد.
 ادويه ها و نمك در يك قفسه نزديك گاز نگه داري شود.
ابزارهايي را که بيشتر مورد استفاده قرار مي دهيد، در دسترس بگذاريد. وسايلي را که کاربرد بيشتري برايتان دارد نزديک ديد خود و ابزارهاي سنگين‌تر را پايين‌تر از مدار کمرتان قرار دهيد. وسايلي که کمتر استفاده مي کنيد در کابينت بالاتر يا در جاي مناسب

ديگر نگه داريد. مثلاً اگر شما ديس بزرگ مخصوص بوقلمون را تنها سالي يک بار استفاده مي کنيد، پس ديگر نيازي نيست که آن را در آشپزخانه در دسترس بگذاريد بلکه جاي آن در كابينت هاي بالاي يخچال است يا آن را بسته بندي كنيد و در زيرزمين بگذاريد.
 تخته گوشت و يا سبزي بايد نزديك سينك قرار گيرد.
 آبكش و ظروف مخصوص خيساندن حبوبات و سبزيحات بايد نزديك سينك ظرف شويي قرار گيرد.
 آشپزخانه را هر سال مرتب و در ابتداي هر سال وسايل غيرضروري و ابزارهاي آسيب ديده و غيرقابل ترميم را از آشپزخانه خارج کنيد.
وسايل کوچک آشپزخانه را در ظروف بزرگ تري مانند سطل بگنجانيد و در صورت امکان نام آنها را روي برچسب بنويسيد به آن بچسبانيد تا پيدا کردن آنها راحت باشد.

قفسه بالايي يخچال براي قرار دادن چه موادي مناسبه

غذاهاي باقي مانده از روز قبل و يا غذاهايي که آماده خوردن مي باشند، مانند ماست، مربا و ژله را در اين قسمت نگهداري کنيد. زيرا اين قسمت يخچال، گرم ترين نقطه يخچال بوده و مناسب براي مواديست که احتياج زيادي به ماندن در يخچال ندارد.

قفسه وسط يخچال خنک ترين قسمت يخچال

اين قسمت از يخچال بسيار خنک است و مناسب براي نگهداري غذاهايي چون گوشت نپخته، شير و تخم مرغ مي باشد. براي نگهداري بهتر شير، بايد آن را در انتهاي قفسه وسط قرار دهيد که دماي آن کمي پايين تر از قسمت ابتدايي آن مي باشد.

کشوي مواد غذايي

در مرحله بعدي نظم دهي به يخچال ، در کشوهاي مواد غذايي موجود در يخچال شما مي توانيد مواد غذايي مثل پنير، گوشت هاي باز شده و… را قرار دهيد.

تميز کردن يخچال;

سيم برق يخچال را بکشيد. اگر يخچال يا فريزر ديگري در خانه داريد، در مدت زماني که يخچال فريزر را تميز مي کنيد، مواد غذايي را در آن جايگزين کنيد و اگر اين امکان براي شما وجود ندارد، بهتر است مواد غذايي درون يخچال و فريزر را به صورت طبقه‌بندي شده در يک فاض نسبتا خنک قرار دهيد.
بعد از خالي کردن کشوها و طبقه‌هاي يخچال به سراغ در يخچال برويد. حتما در يخچال شما پر از شيشه‌هاي به‌دردنخور يا به‌درد بخور انواع سس‌ها، ترشي‌ها، رب‌ها، ظرف‌هاي دارو و … است. همه آن‌ها را خالي کنيد. به درد بخورها را از به‌دردنخورها جدا کنيد و ظرف‌هاي اضافه را يا دور بريزيد و يا براي بازيافت تحويل دهيد.

به هم ريختگي و انبوه مواد غذايي در يخچال

قراردادن حجم زيادي از مواد غذايي در يخچال مانع از عملکرد مطلوب آن مي شود زيرا هوا براي خروج گرما به خوبي جريان پيدا نمي کند. بهتر است نيمي از فضاي يخچال پر باشد و البته مواد غذايي نيز به شکل مساوي در طبقه ها چيده شوند. يادتان باشد کشوهاي يخچال نيز به رغم اينکه فضاي خوبي براي خوراکي ها به نظر مي رسند و مشکل کمبود فضا را جبران مي کنند، هوا به خوبي در آنها جريان ندارد.

از سطل و سيني استفاده کنيد تا يخچال مرتب تري داشته باشيد

سيني هاي قابل جا به جايي را درآوريد و به خوبي تمام آلودگي هاي آن را پاک کنيد. فقط کافيست آن را داخل سينک انداخته و يا به ماشين ظرفشويي خود بسپاريد. سطل ها هم مي توانند در مرتب نگه داشتن وسايلي که مي خواهيد کنار يکديگر باشند به شما کمک کنند.

مواد غذايي باقي مانده را راحت تر نگه داريد

با کمک چسب کاغذي و يک روان نويس، تمام مواد غذايي مورد نياز خود را دسته بندي نماييد. با اين کار مي توانيد به راحتي از هر مواد غذايي در زماني که قابل استفاده است، بهره بگيريد.

قرار دادن باکس هاي بزرگ در طبقات

تهيه و خريد اين باکس هاي پلاستيکي چندان پر هزينه نيست، پس از تهيه، برروي هر يک نام و يا دسته بندي مخصوصي(نان، سبزيجات، و … ) مشخص کنيد و سپس به جاي پخش کردن مواد غذايي مختلف در مکان هاي متفاوت در يخچال اقدام به قرار دادن اين موارد در جايگاه مخصوص خود کنيد. اين ترفند براي فريزر ها هم قابل استفاده است.

نظم در خانه را از کجا شروع کنم

خانه تميز و مرتب براي خانم ها از اهميت ويژه اي برخوردار است, اگر ميخواهيد خانه تان هميشه مرتب باشد اين مطلب را از دست ندهيد. خانه بهترين جا براي استراحت است. داشتن خانه اي ايده ال و داراي نظم و ترتيب، آرامش خاطر را چند برابر مي کند. کارهاي روزانه را با ايجاد سيستمي که تمام اعضاء خانواده از آن آگاه باشند، ساده کنيد. با طرح برنامه روزانه کارها را بين افراد خانواده طوري تقسيم کنيد که ضمن صرفه جويي در وقت، خانه در پايان يک روز کاري از هر جهت براي استراحت و آمدن ميهمانان سرزده آماده باشد. سعي کنيد با صرف وقت کم تر و کارايي بيشتر، فرصت رسيدگي به ساير امور و زمان کافي براي استراحت هم داشته باشيد. در و پنجره ها را باز کنيد. جايي را براي ريختن وسايل اضافه اختصاص دهيد. فضاي خانه را شلوغ نکنيد

براي زيباتر کردن فضاي خانه پيش از هر کاري بايد اقدام به حفظ لوازم اضافي منزل تان کنيد. توجه داشته باشيد که لوازم زياد و خانه ي شلوغ با ايجاد اغتشاش بصري در فضا مانع زيباتر به نظر رسيدن فضاي خانه ي شما مي شود. با کمک ترفندهاي خانه داري مي توانيد فضاي خانه ي خود را همواره مرتب نگه داريد

از گياهان گلدار استفاده کنيد.

وجود گياهان گلدار در فضاي خانه مي تواند زيبايي خانه ي شما را دو چندان کند. علاوه بر آن باعث خوشبو شدن فضاي خانه ي شما مي شود و همين موضوع تاثير مثبتي در فضاي داخلي خانه ي شما خواهد داشت.