نکاتی درباره میهمان داری صحیح

اگر شما برای صرف وعده غذایی ناهار و یا شام به میهمانی دعوت شوید، بعد از ورود به سالن با راهنمایی مهماندار یکی از میزها را انتخاب خواهید کرد. اما اولین چیزی که نظرتان را به خود جلب میکند، چیدمان روی میزها و وسایلی است که قرار است غذا در آنها سرو شود. انتخاب صحیح و اصولی ظروف از اهمیت بالایی برخوردار است، شما در میهمانی‌های رسمی انتظار استفاده از ظروف مجالس و پذیرایی رسمی را خواهید داشت. سرویس‌دهی صحیح و اصولی هنر است و دارای آدابی است که برای یک میزبانی خوب و میهمان نوازی درست و حسابی باید براساس آنها عمل کرد.
 

کرایه ظروف مجالس

اگر قصد دارید میهمانی بزرگی برپا کنید، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جلب رضایت میهمانانتان رعایت ادب از سوی کارکنان و مهمان‌داران است. باید نهایت دقت را در مورد میزتان داشته باشید. می‌توانید با کرایه ظروف مجالس هم از هزینه‌های خود کم کنید و هم با تنوع بسیار بالا به انتخاب ظروف پذیرایی و ابزار سرو مورد نظر خود بپردازید و از همه مهم‌تر بعد از پایان مراسمتان نگران جمع‌آوری و شست و شوی ظروف نباشید. همچنین دیگر احتیاجی به نگهداری حجم زیادی از ظروف نخواهید داشت.
 

میهمانیتان را اصولی برگزار کنید

یک اصول کلی در پذیرایی این است که غذا حتی الامکان از سمت چپ به راستِ میهمانان و نوشیدنی‌ها از سمت راست سرو شوند. علاوه براین، ظروف و لوازم کثیف را نیز باید از سمت راست به چپ جمع‌آوری کرد. اما چرا از راست؟ شاید برایتان سوال باشد که چرا باید نوشیدنی‌ها، ظروف و غذا از سمت راستِ سرو برداشته شوند؟ باید گفت که با این اقدام همیشه دست چپ مهماندار، برای رویه هم قراردادن بشقاب‌ها خالی می‌ماند. با اینکار علاوه براینکه هیچ مزاحمتی برای میهمانان ایجاد نمی‌شود و مهماندار نیز برای پذیرایی از میهمانِ خود راحت‌تر عمل خواهد کرد.

 میهمانی‌های رسمی

در میهمانی‌های رسمی معمولا مشخصات میهمان‌ها بر روی کارت کوچکی نوشته می‌شود و در جلوی سرویس غذاخوری در روی میز ناهارخوری گذاشته می‌شود تا محل نشستن هر میهمان مشخص شود. در میهمانی‌های رسمی همیشه غذا از سمت چپ و نوشیدنی از سمت راست سرو می‌شود. در این میهمانی‌ها، غذا معمولاً به صورت کرس (Course) سرو می‌شود. به عبارتی غذا در بشقاب کشیده شده و جلوی هر میهمان گذاشته می‌شود و بعد از مدتی بشقاب‌ها توسط پیشخدمت‌ها جمع شده، بشقاب غذای دیگری سرو می‌شود. این کار ممکن است سه بار یا بیشتر بسته به تعداد و نوع غذاها انجام شود.

اصولِ سرو نوشیدنی

تمامی نوشیدنی‌های که قصد سرو آن را دارید باید از سمت راست برای میهمانان سرو شوند. پرسنل آموزش دیده و با معلومات در هر شیفتِ کاری وظیفه ادامه و پیشنهادِ انواع نوشیدنی‌ها را به عهده دارند. سرو نوشیدنی از میهمانان بر همان اصلِ نحوه سفارش و سلسله مراتب افراد حاضر با توجه به شرایط محیطی صورت میگیرد.

اگر میخواهید میزبانی آداب‌دان باشید باید چند نکته را در نظر بگیرید؟

باید در طول میهمانی به طور کامل حواستان به افراد باشد و نیازهای آنها را در نظر بگیرید. بهترین روش برای اینکه تمام خواسته‌های میهمانانتان سر میز شام برطرف شود، این است که خودتان از آنها بپرسید که چه چیزی میل دارند؟ سپس  کلیه سفارشات میز از قبیل نوشیدنی‌ها، اردورها، سوپ، سالاد و همچین غذای اصلی را مستقیما به میهماندار اعلام کنید.

درچینش ظروف چه کنیم؟

ترتیب ظروف باید کاملا رعایت شود، تا از هرگونه برخورد و سر و صدای اضافی جلوگیری شود. باید وسایل روی میز بر اساس زاویه و موقعیت میهمانان و میز باشد. تمام لوازم روی میز باید برای میهمانان قابل دسترس بوده، همچنین دسته‌های ظروف باید رو به افراد باشد. نکته‌ای که در چینش ظروف برروی میز در وهله اول باید مورد توجه قرار گیرد، آگاهی داشتن از تعداد دقیق میهمانان مورد پذیرایی و نحوه سرو (کودک-خانم- بزرگسال) می‌باشد. همچنین توجه کنید که ظروف پذیرایی باید از لبه میز فاصله معینی داشته باشند.

زیربشقابی چه کاربردی دارد؟

زیربشقابی‌ها گاهی برای نمایش زیباتر غذا روی میز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تماس دست و ظرف داغ جلوگیری می‌کنند. استفاده از کاغذهای بشقاب معمولا باعث زیباتر جلوه دادن بشقاب، جلوگیری از سر و صدا هنگام سرو غذا و لغزش بشقاب روی میز می‌شود. می‌توانید به منظور جلوگیری از ایجاد صدا، نرمی سطح میز و جذب مایعات ریخته شده در هنگام سرو غذا از پارچه‌ای به نام «میلتون» با جنس نمد و به اندازه سطح میز که به وسیله چسب یا به صورت کش در روی میز چسبیده می‌شود استفاده کنید.