راهنماي انتخاب کابينت | کابينت مناسب آشپزخانه شما کدام است

کابينت از آن چيزهايي است که هيچ کس تا وقتي تغييرش نداده، متوجه تاثيرش در دکوراسيون خانه نمي‌شود. خيلي وقت‌ها انتخاب درست طرح و رنگ براي کابينت‌هاي آشپزخانه چنان نتيجه دلچسبي دارد که شما را از ايجاد تغيير در بقيه بخش‌هاي خانه بي‌نياز مي‌کند.
اما انتخاب کابينتي که هم به سليقه صاحبخانه بخورد و هم متناسب با جيب او باشد کار سختي است. براي اينکه بدون هزينه اضافي بهترين انتخاب را براي آشپزخانه‌تان داشته باشيد، بايد چهار نکته اساسي را رعايت کنيد. نکاتي که حاصل سال‌ها تجربه يک مديرعامل شرکت چيدمان و همکارانش در اين حوزه است. کابينت‌ها را به‌طور کلي از نظر سبک طراحي به دو نوع کابينت‌هاي مدرن و کلاسيک دسته‌بندي مي‌کنند. کابينت‌هاي کلاسيک معمولا داراي ارتفاعي کمتر از کابينت‌هاي مدرن و عرض و عمقي بيشتر نسبت به آنها هستند. به کابينت‌هاي کلاسيک گاهي کابينت‌هاي فريم‌دار هم گفته مي‌شود؛ براي اينکه چهار چوب ساختاري اين کابينت‌ها کاملا معلوم است و به همين دليل بين درهاي کابينت در انواع کلاسيک کمي فاصله وجود دارد.

کابينت هاي فلزي براي دکوراسيون داخلي آشپزخانه

کابينت هاي تمام فلزي، کابينت هايي هستند که تقريبا نسل شان منقرض شده است؛ اما هنوز هم در بدنه بعضي کابينت ها براي کاهش هزينه از فلز استفاده مي شود. به طور مثال افرادي که مي خواهند کابينت هاي شان ام دي اف باشد اما در عين حال دلشان مي خواهد کابينت ها برايشان مقرون به صرفه تر تمام شود، بدنه کابينت ها را فلزي در نظر مي گيرند و فقط درب ها را از ام دي اف تهيه مي کنند.

بررسي انواع كابينت آشپزخانه

كابينت ها به 2 دسته اصلي فلزي و چوبي تقسيم مي شوند كه نوع چوبي آن خود به سه دسته ي HighGlass ،‌ MDF و ممبران تقسيم مي شوند  که در ادامه مزايا و معايب تمامي آن ها را بررسي مي كنيم:

كابينت فلزي: كابينت هاي فلزي چند سالي ست كه جاي شان را به كابينت هاي چوبي داده اند و مي شود گفت به نوعي منسوخ شده اند. از مزاياي كابينت هاي فلزي مي توانيم به مقرون به صرفه بودن از لحاظ هزينه و قيمت ارزان آنها نسبت به كابينت هاي چوبي اشاره كنيم و معايب آنها زنگ زدگي شان در برابر رطوبت ، سرو صدا و رفتن رنگ شان بعد از مدتي است.
كابينت چوبي: همان طور که گفته شد،كابينت هاي چوبي خود، به چهار دسته تمام چوبي، MDF ، highGlass و ممبران تقسيم مي شوند.  نكته اي كه در مورد كليه كابينت هاي چوبي وجود دارد اين است كه استفاده از چوب، صرفا در ساخت كابينت ها به دليل سنگيني وزن شان مناسب نيستند.

کابينت لمينت

از ورقه هاي کاغذي و رزين هاي پلاستيکي ساخته شده . لمينت قابل انعطاف نيست به همين خاطر درهاي آن صاف است و فقط طرح شياردار روي آن دارد.
انواع: بيشتر ورقه هاي لمينت سفيد يا به رنگ عاج هستند. اگر بخواهيد سفارش دهيد، مي توانيد طيف بيشتري از رنگ ها را پيدا کرده و سفارش دهيد. جنس آنها مي تواند مات يا براق يا به شکل دانه هاي ريز باشد.
نکات مثبت: مقرون به صرفه و بادوام است، در برابر خوردگي، دندانه شدن و لکه مقاوم است.
نکات منفي: نفوذناپذير نيست. برش و شکاف هاي عميق آن قابل ترميم نيست.
مراقبت: با استفاده از پاک کننده هاي چندمنظوره لکه ها را پاک کنيد. با استفاده از خميرهاي مخصوص لمينت، خراش هاي روي آن را پنهان کنيد.

کابينت آشپزخانه طراحي مدرن

در گام نخست ابعاد کابينت آشپزخانه‌تان را مشخص کنيد. ارتفاع و عمق در ابعاد کابيت اهميت دارد. به طور معمول استاندارد ارتفاع يک کابينت زميني 90سانتي‌متر و عمق آن 55سانتي‌متر است. استاندارد کابينت هوايي نيز ارتفاع 70سانتي‌متري و عمق 30سانتي‌متري است. کابينت‌ها کمدي، ويتريني، اپن و جزيره هستند که براساس نوع ساخت و ارتفاع سقف آشپزخانه مي‌توانند اندازه‌هايي غير از اين اندازه استاندارد را نيز داشته‌باشند. اما اين اندازه‌ها نبايد به گونه‌اي باشند که جاگير يا غيرکابردي شوند. از آنجايي که کابينت، بخش اعظمي از فضاي آشپزخانه را فرا مي‌گيرد و بيشتر از هر جسم ديگري در آشپزخانه به چشم مي‌آيد؛ براي همين به رنگي که مي‌خواهيد براي آن انتخاب کنيد بسيار توجه داشته‌باشيد. تاثيري که رنگ بر فضا مي‌گذارد شايد کمتر ويژگي بتواند آن اثر را داشته‌باشد. در ترکيب رنگ‌هاي سرد و گرم، رنگ‌هاي براق، طرح‌ها و... دقت تمام داشته‌باشيد تا هم با يکديگر همخواني داشته‌باشند و هم زود دلتان را نزنند و چشم‌هايتان را خسته نکنند.  

سبک و مدل کابينت آشپزخانه

يکي از ترفندهايي که به شما کمک ميکند راحت تر در مورد مدل و سبک کابينت هاي آشپزخانه تصميم بگيريد اين است که به کابينت فروشي برويد و از 4 مدل کابينت که خيلي به دل تان مينشيند عکس بگيريد و به خانه برگرديد سپس سر فرصت عکس ها را نگاه کنيد و درباره آن ها فکر کنيد آن هايي که به نظرتان خيلي جديد و شيک نيستند را حذف کنيد و در نهايت مدل کابينت ايده آل تان را انتخاب کنيد. کابينت ها در مدل ها، سبک ها و رنگ هاي مختلف وجود دارند که انتخاب را براي افراد سخت کرده اند. کابينت ها در انواع ممبران، هايگلاس، ام دي اف، پي وي سي و تمام چوب وجود دارند که يکي از يکي زيباتر هستند.

کابينت آشپزخانه از چه بخش هايي تشکيل شده است

کابينت آشپزخانه از سه بخش اصلي يعني در کابينت ، بدنه کابينت و صفحه کابينت تشکيل شده است.
درب کابينت اولين قسمتي است که ديده ميشود و علاوه بر انواع رايح درهاي کابينت ، درهاي جديد با روکش پي وي سي و رنگ هاي متنوع در بازار يافت مي شود .
درمورد بدنه کابينت به دو نکته بايد توجه داشت : اول اينکه جنس بدنه کابينت بايد ام دي اف يا نئويان و با روکش ملامينه باشد و نکته دوم اينکه لبه هاي بدنه کابينت نوار کاري شده باشد تا نماي زيبا داشته باشد. متاسفانه در بازار ايران بدنه اغلب از نئوپان با روکش کاغذي و نوار اطويي ساخته مي شود که کيفيت مناسبي نداشته و توصيه نمي گردند.
صفحه کابينت آشپزخانه را با توجه به نياز و سليقه ميتوان انتخاب کرد. نکته مهم در انتخاب صفحه کابينت اين است که صفحه کابينت آشپزخانه ، بيشترين تماس را با آب دارد پس بايد از متريال کاملا مقاوم ساخته شود .